Opstellen ondernemingsplannen

Het ondernemingsplan is de vastlegging van doelstellingen, verwachtingen en de financiële onderbouwing daarvan. Daarbij komen allerlei zaken als marktanalyses, concurrentie-evaluatie, sterktes-zwaktes-kansen-bedreigingen (SWOT) opzet, kapitaalbehoefte, organisatievorm en nog veel meer zaken aan de orde.

Er zijn verschillende instaties die daar ondersteuning in bieden en het is zeker de moeite waard je licht daar op te steken, zoals bij de Kamer van Koophandel. Meestal hebben deze (gratis) bronnen echter een beperkt bereik en gaan zij uit van de meest gebruikte vormen.

Maar wat wil jij? Pas je in een standaardorganisatievorm en begin je alleen? Dan is een éénmanszaak wellicht de juiste vorm. Maar wat als je niet alleen, maar samen met anderen (bv. je partner of een familielid) begint? Waar moet je aan denken als het goed gaat, maar vooral wanneer het onverhoopt fout mocht gaan.

Los van alle juridische regelingen is het verstandig om eens te praten waaraan te denken en wat te regelen, vóórdat je zaken gaat formaliseren. Dan is het goed om te praten met iemand die uit eigen ervaring inzicht heeft in familiebedrijven, mislukte samenwerkingen en goedlopende partnerschappen.

MAD-Finance kan dat bieden. Door mijn opleiding bij het Instituut voor Toegepaste Integrale Psychologie heb ik geleerd verder te kijken dan het voor de hand liggende en door te vragen waar het pijnlijk kan worden, waar anderen daarom misschien terughouden of afhaken. Met soms de verkeerde beslissing tot gevolg…….

Zo’n analyse doe je in ieder geval bij de start van een nieuwe onderneming, maar het helpt je om focus te houden als je dit regelmatig herhaalt. Herlezen en (laten) herschrijven van je businessplan kan je helpen je te blijven richten op je uiteindelijke doel: het verwezenlijken van je droom in of juist door je eigen bedrijf.